Thursday, February 19, 2009

Pedoman Hidup Utk Renungan Semua


  1. Jika sudah bermasalah, jangan peningkan kepala ( bingung ), tapi harus dihadapi dengan tenang ( difikirkan jalan keluarnya ) dan pasti selesai / ada jalan keluarnya.

  2. Menghadapi semua hal, tidak boleh berfikir negatif, seperti : saya pasti tidak mampu, saya tak boleh, dan seterusnya, tapi selalu berfikir positif, seperti : saya boleh, pasti ada jalan keluar dan lain-lain.

  3. Susah dan senang semuanya bergantung pada fikiran saja !! Jadi jaga fikiran kita baik-baik. Jangan fikir yang negatif. Selalu berfikir yang positif ( baik ).

  4. Segala kesulitan / kesusahan akan berakhir. Sebesar manapun masalahnya akan selesai juga dengan perjalanan masa. Menurut penelitian di amerika, orang berhasil / sukses, 85% ditentukan oleh sikap / perilaku / attitude, 15% baru ditentukan keterampilan. Jadi sikap kita dalam hidup ini sangat penting.

  5. Segalanya akan berubah. Kita tidak perlu takut. Misalnya: sekarang susah, selanjutnya pasti berubah menjadi senang. Sekarang ada orang yang tidak senang pada kita, suatu saat nanti akan baik juga.

  6. Hukum karma, bererti berbuat baik akan mendapat hasil baik dan sebaliknya. Seperti : tanam padi, pasti dapat padinya. Ingat !! Usahakan setiap saat, selalu berbuat ( tanam) kebaikan agar mendapat ( balasan ) kebaikan. Jangan melakukan kejahatan !!

  7. Kesihatan adalah paling penting ( berharga ). Jaga kesihatan kita dengan bersenam. Rehat yang cukup dan jangan makan sembarangan.

  8. Hidup ini penuh dengan masalah / persoalan / penderitaan. Jadi kita sudah tahu tidak mungkin tenang. Siapkan mental, tabah, sabar dan tenang untuk menghadapinya. Itulah kenyataan hidup yang harus dihadapi oleh setiap manusia.

  9. Masa depan seseorang sangat bergantung pada sikap diri sendiri..

  10. Jangan mengumpat pasal orang lain, kerana kita akan dinilai oleh orang yang mendengarkannya.

  11. Pergaulan sangat penting dan merupakan salah satu kunci kejayaan, jika bergaul orang baik, kita akan menjadi baik. Jika bergaul dengan orang jahat, kita akan jadi jahat. Maka berkawanlah dengan orang baik.

  12. Budi orang tua, tidak dapat dibayar dengan apa jua (menurut ajaran agama ). Jadi kita harus selalu ingat, patuh / sayang, berbakti pada orang tua dan menjaga nama baik keluarga.

  13. Setiap manusia memiliki kelebihan dan kekurangan. Jadi janganlah memikirkan kekurangan kita, tapi kembangkanlah potensi kelebihan yang ada.

  14. Jangan mempertentangkan hal – hal kecil yang tidak berguna dengan siapaun juga.

  15. Dalam keadaan bingung / marah / takut / susah / tidak tenang. Cara mengatasinya adalah tariklah nafas dalam – dalam berterusan dalam keadaan mata dan mulut tertutup ( bernafas keluar – masuk melalui hidung), sampai kita tenang.

  16. Kunci kejayaan dalam hidup ini, selalu bersemangat, berusaha, disiplin, sabar, bekerja keras, rajin berdoa / sembahyang, banyak berbuat baik serta tidak boleh berputus asa.

No comments:

Post a Comment